Khamis, Jun 27

PENAT LELAH SEORANG PELAJAR MAKTAB (*O*)


Bermulalah sebuah kisah
kisah tentang seorang pelajar maktab 
pelajar yang tidak mengharap untuk memasuki maktab
akhirnya telah jatuh cinta untuk menjadi pendidik
pelajar yang kadang kala berada di atas
kadang kala menangis sendirian
kadang kala memarahi orang
pelajar itulah......





jeng......jeng.....jeng....
haha biul...
lupe nak bagi salam..
assalamualaikum...
hari ni memang aku kepenatan
kepenatan yang teramat penat sekali
sungguh....sebab aku lah pelajar itu
pelajar yang baru sahaja selesai bercucuk tanam
( bohong! baru je nak buat batas )
haha..aku baru je kene buat batas
kawasan tempat untuk kumpulan aku bercucuk tanam
demi allah..nilah pertama kali aku merasa penat
penat ni memang lain
sebab penant bercucuk tanam
baru aku sedar bapakku itu sangat kuat
nanti bila2 aku cite pasal bapak aku
oklah...aku cuma nak kongsi sikit macam mana cara
pentingnya bercucuk tanam
(drpd cakap merapu je, baik aku bagi ilmu sikit kan )

DARIPADA Anas ra. katanya : Rasulullah SAW bersabda katanya: Sekiranya berlaku kiamat, sedang di tangan kamu terdapat benih tanaman kalau sempat dan mampu menanamnya, lakukanlah 
(Riwayat Ahmad dan Bukhari pada adab mufrad).

Huraian
Dalam hadis ini, Rasulullah SAW menggambarkan kelebihan bercucuk tanam yang hasilnya akan memberi manfaat kepada semua makhluk. Islam menggalakkan usaha kebajikan umum yang boleh mendatangkan faedah kepada alam seluruhnya, buahnya akan dinikmati, umbi serta akarnya dapat mempertahankan kejadian alam untuk kebaikan semua pihak. Sesungguhnya akan berlaku kerosakan alam ini dengan tindakan kerakusan manusia hari ini. Dan ini terbukti menjadi kenyataan sekarang.

Jadi, aku pon berazam untuk bercucuk tanam
lepas dah nikah lah,,sebab skang aku pelajar
(hehe..alasan!)
k salam..


nota mulut : nak ilmu lebih, tengok ini.
 

 

Tiada ulasan: