Jumaat, Oktober 18

PERASAAN HATI...


Kadangkala aku pun boleh terlupa
yang aku ni ada blog agaknya
hehe...

waduh...gampang! apa yang sudah terjadi padaku
sebenarnya aku nak kongsi sedikit mengenai bahasa rojak
bagaimana bahasa rojak ini terjadi
apa yang dimaksudkan dengan bahasa rojak
dan selalunya teori apa yang dikaitkan

hah,,,sapa boleh jawab aku belanja
hehe... nah baca sedikit perkongsian dari aku
teori percampuran kod oleh Howard Gardner
















Jadi, bolehlah dikatakan disini bahawa
percampuran kod itu bahasa rojak
dalam mengkaji mengenai percampuran kod ini
kamu semua boleh jumpa perkataan-perkataan berikut






Perkara yang aku kongsi dengan korang semua
mengenai bahasa rojak atau percampuran kod
perkara ini ada baik dan buruknye
 cuba korang pikirlah sendiri
kenapa ramai menggunakan perkataan 'mood' dari BI
berbanding perkataan 'perasaan hati'
contohnya :
Kenapa hari ini mood engkau tak baik?
berbanding
kenapa hari ini perasaan hati engkau tak baik?


bila kita dengar seseorang kawan kita bercakap BM
yang betul, susah untuk diterima
tapi mengapa?



( penuh persoalan )




nota mulut: kadang-kadang aku pun sama!

Tiada ulasan: