Khamis, Oktober 29

HAKIKAT KERJA GURU SEKARANG

Assalamualaikum

Peh berhabuk dah blog gua ni

Sobab eh....hurmm

Panjang citernye.. aku sangat la busy

Yo..tajuk aku hakikat kerja guru

Baik sebelum aku cerita, sebelum tu aku nak mintak ampun

Pada pihak yang terasa

Sebab ni hanya keluhan dan pendapat peribadi aku

Okey... bagi aku sekarang satu je

Cikgu ialah orang yang nak mengajar murid2

Fungsinya mengajar dalam kelas mahupun mendidik aspek JERIS murid

Dari segi rohaninya dan sebagainya

Setiap guru mmg nak kan anak murid dia menjadi seseorang

Bagi aku sendiri..aku nak anak murid aku berjaya

Dalam apa yang die masuk dan belajar

Walaula murid tu mmg lemah tapi aku pastikan dia ada arah tuju

Ada pekerjaan yang die minat dan mahir

Pendek kata dia boleh hidup!!

Tapi..masalahnya.

HAKIKATNYA. GURU TERLAMPAU BANYAK KERJA YANG BUKAN KHAS UNTUK MENGAJAR

contoh : 

1. Buat minit mesyuarat dan laporan program

2. Buat kad jemputan tuk sesuatu program

3. Buat borang2 berkaitan ketidakhadiran murid

4. Buat borang2 urus buku teks

Dan sebagainya..yang atas ni semua aku dah merasa..

Ye.memang aku akui kerja guru serba boleh

Mmg semua guru serba boleh

Tapi bukan bermakna semua kerja bagi pada guru

Jadi bila masa guru nak buat persediaan mengajar dr segi ABM?

Bila masa guru nak tanda buku yang melambak

Bila masa guru nak susun masa untuk mengajar penuh semangat

Kalau..masa yang ade di sekolah sudah dipanggil buat ini

Buat itu..btulkan ini..buat sekarang

Nak jugak nak juga sekarang

Dalam hati juga ( aku ade kelas sekarang..ape aku nk buat dgn budak)

Dengan x sempat makan..minum.. allahh

Lagi2 cikgu sesi petang.. 2 waktu solat nak dikejar

Hurmmm astaffiralzimm.. 

Bukan aku mahu menunding jari..bukan aku mahu cari salah punca

Aku hanya luahkan perasaan dan sedikit terkilan

Sebab bila keputusan turun..siapa yang dipersalahkan ?

Guru itu sendiri insan biasa..ada suami isteri ada anak2

Bagaimana die nak urus semua.. hurmm 

Aku memang pandang tinggi pada guru senior.

Tabik spring gua bagi!!


Jujurnya aku bersyukur menjadi seorang guru

Terpilih menjadi seorang guru

Namun, aku akan lagi bersyukur kalau kerja aku dapat fokus 

Pada pengajaran dan pembelajaran murid

Sebab itu sebab aku menjadi guru...

Wahhualllam...



Notamulut: semoga diberi kekuatan untuk mendidik anak bangsa..



Tiada ulasan: