Jumaat, Mac 18

SPOTING & BLEEDING SEPANJANG HAMIL


Alhamdulilah...

Dah bersawang gua punya blog oiii

Ni semua salah kerja yg melambak2

Plus aku yang pemalas! Kihkih

Macam2 yang berlaku dlm masa aku tak update ni

Nak crita pon tak tahu nak mula dari mana

Tapi tajuk aku pasal SPOTING & BLEEDING

yup..aku akan citer pasal 2 bnde ni dulu

Ni berdasarkan pengalaman gua sendiri

Hah ape ????? Aku mengandung???




Iyoooo... alhamdulilah rezeki yg tak dijangka

Tiba2 jer.. dan terkejut i u alll

Menangis juga la bulan prtma atas alasan trtentu

Tapi aku percaya,ALLAH takkan beri rezeki anak

Melainkan ALLAH tahu memang inilah masanya

So... baby.. welcome to our life mmuaxxxx

Hahaha..dah melalut gua

Okey, ini baby 1..dan aku takde pengalaman

Bagi masa mula2 awal2 hamil,

Bulan 1, 2, 3 , 5 dan 6... memang aku msih kena spoting

Maksdnye coklat yang ade secalit je atau 

Hampir spruh atau penuh pantyliner yang dipakai

Masa keluar bnde tu, dh bpe kali pgi klinik

Bila di scan, alhamdulilah baby kuat

Kandungan semua ok..bukan sebab uri di bawah

Bukan sebab kandungan lemah

Itulah yg dikata doc...dan mcm biase kene rehat

Maksdnye diberi mc lah kan huhu

Dan sepanjang 6 bulan dh mengandung

Dan 3 kali aku bleeding maksdnye keluar fresh blood

Hah yang ni siyes menakutkan..dan menyeramkan

Masa pertama kali klua fresh blood, 

Terus pergi kecemasan, dan hurmm ohh tidakk

Iyer...aku dh ada pengalaman diseluk guna mulut itik tu

Pehh waktu tu..aku tawakal jerlah

Dalam hati aku..mmg ar ade darah dah doc seluk

Dan alhamdulilah lagi...masa tu ble scan mmg kandungan semua ok

Tapi, doc tahan aku wad 3 hri 2 malam 

Bagi pastikan darah tu aktif ke tak

Dan hasilnye tak aktif...

Jadi ble bleeding ke dua dan ketiga...

Aku amik tindakan yg plg sabar aku rasa

Menangis..relas... sabar.. berehat

Dan sememangnye satu pantyliner je yg darah fresh 

Sama ada skit atau spruh

Esoknye tggl warna coklat htam secalit 

Dan akhirnye hilang bgitu sahaja huhu

Gitulahh pengalaman aku tentang SPOTTING & BLEEDING

dan harini alhamdulilah dh masuk trimister ketiga

Dan harini juga ade kelua spotingg huhu

Jadi, aku amik peluang ni shre dgn pembaca 

Sebagai panduan sbg alat baca yg dpt merelaxkan

Ibu2 yg hamil yg mengalami masalah sme macam aku

Tapi, bg yg belom pregnant lagi.. jgn putus asa

Ingat, ALLAH akan beri bla tiba masanye

Dan dekat bawah ni, aku bg panduan skit untuk u all

PANDUAN SEKIRANYA KELUAR SPOTTING :

• pastikan berwarna coklat biase atau coklat gelap shja

• sekiranya takde rasa sakit yg lain, contohnye krem perut
  Sakit pinggang ke, sakit dkt ari2 ke.. korang just take a rest

• jangan buat kerja berat, angkat kain bakul ke..JANGAN

• kalau boleh berehat je di rumah..bukn di shopping mall ye

PANDUAN SEKIRANYA KELUAR BLEEDING :

● warna fresh blood

● kalau itu pertama kali keluar spnjg hamil, pergi trus kecemasan!

● dan sama juga berehat berehat berehat jika diberi mc

● klu xnak pg kecemasan...rehat di rumah dlu..tgok n ukur drah yg keluar
  Kalau dh nak masuk 2 atau 3 pantyliners..pgi jgk hosptal ok.


PANDUAN UMUM : 

- Jangan gabra..jangan pki negatif

- dlm msa yg sama.. tgok n pastikan baby msih ade bergerak

- mnum air putih bnyak skit..yer aku tau ssh nk mnum mse hamil ni.
  Dpt 1.5 lter shri pon jdiklah..sebb kdg2 perut aku mengeras..
  Bla mnum air putih..die akan kurg keras..mgkin bdn kt terhidrasi


Oklah.. caw dulu.. take care smua! Doakan baby sy kuat sama mcm yg sllu sy scan, bby x penh duduk diam..tapak kaki smpai berlipat ke muke huhu


Notamulut : ini hanya pengalaman sy, TLONG RUJUK DOCTOR yer semua!






Tiada ulasan: