Selasa, April 19

CARA MENJAGA KENAIKAN BERAT BADAN SEMASA HAMIL


Pehhh berkurun la tak menjenguk blog gua ni

huhu bukan apa, aku tiada masa dan......

laptop buat hal.... terus aku kena buat kerja dekat sekolah

( adoiiiiiii! sapa baling kasut ni ! )

opssss.. lupa bagi salam..ye lahhh yelahhh..

ASSALAMUALAIKUMM................

Tajuk aku : Cara menjaga kenaikan berat badan semasa hamil

yup... pastinya aku sentiasa alert dengan berat

before kawin. akulah orang yang sibuk pasal berat

nak kawin pon sama, sibuk jaga, walau berat turun 2 kilo 

walau body tak nampak pon kurus

stil nampak chubby, tapi aku bahagia

lantaklah aku kan, sebab aku yang rasa badan aku ringan 

hahahaha

DAH, OKEY, MASA MENGANDUNG NI AKU DAH 2X MINUM AIR GULA

HAHH???? SO KO NAK SHARE APE?????? 

dah minum air gula, ko ingat ko slim ?????

huhu sabo2 sabor,, okey before aku hamil berat 65 kg

dengan ketinggian 161 cm.. so kiralah BMI AKU?

Bila BMI aku dah macam tu, so ofkos la masa hamil, aku memang obes?

Yerlah...bawak sorang lagi manusia dalam perut

Tapi alhamdulilah, aku baru sahaja naik 6 kilo

Dalam masa kandungan masuk 8 bulan

Sebab 1 minum air gula : BMI aku mmg obes masa awal hamil

Sebab 2 minum air gula : Satu bulan aku naik 5 kg

hahaha... terkejut ko... bila kenaikan kita mendadak, 

memaNG AKAN DAPAT DATE AIR GULA NEXT bulannyer!

sedangkan bulan2 seterusnya, berat aku menurun menurun

okey... jadi ni berdasarkan pengalaman aku

aku kongsi apa yang aku buat untuk jaga berat tak naik

banyak sepanjang hamil :

  • Makan 2 x nasi, tengahari dan malam dalam kuantiti sikit
  • minum air masak yang banyak, dpt 1.5 liter pon ok
  • selitkan buah dalam diet seharian
  • kerapkan makan tetapi sikit, macam aku tambah minum petang
  • jaga nafsu makan benda manis, choclate dan lain2
  • bila larat buat zumba ringan, naik tangga ringan

PALING PENTING, KAU JANGAN INGAT KO MAKAN UNTUK 2 ORANG!!!!

KO HANYA PERLU TAMBAH ATAU TUKAR CARA MAKAN.

CONTOH PENGAMBILAN BUAH, MINUM SUSU 2X SEHARI, SELITKAN SAYUR

AMALKAN MAKAN KURMA DAN YANG ELOK2 YANG LAIN2

dan alhamdulilah,, mungkin aku takde teringin teringin..

mungkin sebab aku LONE RANGER MUMMY!!!!!


klah, chaw!!!!







notamulut : pejam celik pejam celik, i'm waiting 4 u baby!




Tiada ulasan: