Selasa, April 2

HARI KEDUA (-o-)


Assalamualaikum..
Hari yang sangat memenatkan dan penuh kesabaran
tapi hari yang penuh dengan pembelajaran
( pueh aku tengok perangai orang skang )


Situasi masalah :
Setiap guru di sekolah mempunyai perangai masing-masing
guru yang baru n lama
mahu pun guru yang sedang berpraktikum
perangai yang baik tidak apa
perangai yang buruk aku sedang kaji


 Analisis masalah :
Biasalah bila dah bergelar guru ni, mestilah kne ada ego
bagi aku, sebagai guru yang praktikum haruslah :
tebal muke untuk bertegur sapa dan beramah
lau x memang x delah hubungan baik dengan guru sekolah
hubungan ni baik untuk emosi korang juga
tapi kat sekolah aku ni,
aku betul2 x suke dengan seorang guru lelaki
guru tersebut memang baik dari semua aspek
malah beragama
tetapi malangnya, ada satu kekurangan di mata aku
( sebab kene kat aku sendiri )
situasinye lebih kurang begini lah
cikgu tu sedang beramah mesra dengan aku di kantin
tibe-tibe tengah cite sal peljaran
die tanya, masuk USRAH eh?
aku ternganga, lalu kata saja ya
usrah setakat di maktab lah
pastu aku tanya kenapa tanya?
beliau menjawab, sy tau beza orang masuk usrah dengan x
perghhhh bernanah telinga gua ni....
ye..memg die tnya soalan aku tu nak ckp aku msk usrah
tapi yg aku x suke orang jenis memandang orang dr luaran
tengok kulit muka aje die tau
dalaman die x tau


Cadangan pelaksanaan :
buat sahaja muka senyum tapi elakkan bercakap
agar tak tambah dosa aku untuk membenci orang


Tindakan susulan :
aku sebagai guru praktikum mestilah sentiasa 
sentiasa jadi guru yang tebal muka
sebab dengan cara tu aku dapat belajar banyak benda
lagi satu, terima sahaja pemberian dr orang
termasuklah kerja tambahan dari GPK kanan atau HEM atau KOKO





Aku yakin, bile hubungan aku dengan guru 
di sekolah itu ok dan selesa
pasti tidak menjejaskan kehidupan aku sepanjang praktikum
Insyallaah...



nota mulut : best juga mengajar murid darjah satu


 

Tiada ulasan: