Isnin, September 22

Seminar penyelidikan tindakan Bahasa Melayu (*_*)

Berkurun lama..
Ku rahsiakan..cintaku padamu..
Hanya engkau lalalala lala
( lagu jiwang pula aku nyanyi hihi )

Lama betul aku x update blog ni..

Malam ni aku nak kongsi sikit pasal seminar aku
Memang bg pelajar ipg bla nak habis akan ada seminar

Alhamdulilah..aku dah lepas
Sekarang goyang kaki la org cakap

Tapi, aku rasa nak kongsi la pengalaman aku 
Aku harap dapat lah membantu pada sesiapa yg akan menempuh
Saat ini..saat paling mendebarkan.huhu

Baik, strategi pada malam hari :
- aku sarankan korang tido pertghan malam maksudnya pukul 12 hehe bagi mengelakkan kamu berjaga terlampau awal
- malam tu bacalah slaid yg telah disediakan dan cube cari kelemahan sendiri tentang kajian korang
- jawab sendiri soalan yang korang rasa orang tanya
- baca doa tidor dan harap esok berjalan lancar

Strategi pada hari nak bentang :
- tarik nafas..dan bismillah
- bentang dengan yakin menyatakan kajian ko berjaya..ayat yang sedap didengari seperti SEMEMANGNYA BERKESAN
- elak sebut MUNGKIN..AR...EHH
- jangan tunjuk tangan di papan tayangan..kalau boleh buat hubungan mata ngan orang kat depan..caranya korang kurgkan ayat dalam slaid..tp ko cakap lisan je
- jangan gabra..jangan laju..steady je

Stategi bila jawab soalan :
- dengar betul soalan..dan jawab bdsrkan soalan..tak perlu mukadimah.
- bawak siap2 bahan bukti yang korang gune sperti ujian pra dn pos..rujukan buku yang utama..bahan audio ke..muzik ke yang apa2 saje yang mungkin orang mintak korang buktikan mase tu
- yakin dengan kaedah yang korang guna..mcam korang jual barang
- jawab dengan sopan nye kawan2


Bila hbis...pehh meletop..korang akan rasa tenang..

Aku dah melaluinye dan alhamdulilah...
6 orang bertanya ..

Oklah..walau malam masih muda tapi aku nak manfaatkan musim hujan
Kihkih2...




Nota mulut : sesiapa yang nak membentangkan diri di seminar penyelidikan peringkt ijazah yg pertama ni..yg muda lagi ni..semoga berjaya..jangan gabra..anggap macam pembentangan dalam kelas..peacee...


Tiada ulasan: