Jumaat, Januari 10

FUNGSI UCAPAN

Mungkin hanya aku sorang yang x suka bila dengar orang nak berucap. Sedangkan mungkin ucapan tu berguna pada aku..Tapi aku rasalah ni mungkin sebab didikan ibu bapa aku yang akan menyuruh aku main diam2 jika mereka tengah dengar ucapan dalam satu majlis..hehe mintak maap mak abah...

Oklah, cubalah korang bayangkan situasi ni:

Pelajar : Weh basah kot tempat duduk ni, macam mana kita nak duduk?

Pengacara majlis : Diminta semua pelajar mengambil tempat duduk untuk memastikan majlis ini berjalan dengan baik dan lancar.

Pelajar : Gile ke ape? Patot x yah buat perhimpunan lau kawasan basah beb.. Sambil mengoyakkan kertas A4 paper untuk mengalas tempat duduk.

Pengacara majlis : Dipersila Timbalan Pengarah untuk memberikan ucapan beliau.

Suasana bising tapi boleh dengar bunyi rintik hujan dan kipas..

Jadi, korang rasalah kan fungsi ucapan tu tercapai ke?

Lah, aku belum gtau lagi rupenye fungsi ucapan..Antara fungsinya :

- Menyebarkan maklumat penting

-Sebagai perkenalan sesuatu hubungan

-Tuntutan pihak pentadbir

-Sebagai memenuhi aturcara

Banyak lagi fungsi ucapan ni tapi bagi aku yang besar tulah..Persoalannya kalau persekitaran tak kondusif, ucapan tu beri hasil ke bro?
( x paham aku lah...skang ni pon aku layan blog smbil ade orang bg ucapan)


Notamulut : Pentingkan persekitaran dulu sebelum nak bagi ucapan ya!


Tiada ulasan: