Khamis, November 13

INTEGRITI DALAM DIRI GURU

Aku baru hbis yang exam kedua..
Tibe2 idea integriti ni muncul masa pensyarah dalam dewan periksa tadi menjalankan tugas

Serius gua tabik springg kat dekat beliau ( pensyarah lelaki india )

Baik sebelum aku cita lanjut biar aku cerita beza integriti dengan tanggungjawab..

Tanggungjawab :
● sikap tanggungjawab sesebuah pihak untuk menjaga benda yang diberi
● contoh ibu bapa mempunyai tangungjawab terhadap anak2nya

Integriti :
● kesempurnaan 
● tindakan atau sikap yang penuh amanah menjalankan perkara yang diamanahkan dengan penuh kesempurnaan
● contoh : guru penuh berintegriti menjaga anak muridnya


Baik..konfom ada yang keliru lagi..aku bagi contoh guru integriti dengan tidak ehh..

Guru ada tanggubgjwab..bezanya ada integriti atau tidak..

Guru berintegriti akan menjalankan amanah die dalam mendidik murid..membimbimbing murid dan memastikan murid dibangunkan sepenuhnya dari semua aspek..

Dan sekiranya murid tidak berjaya memahami pelajaran..guru kena memberikan justifikasi atau penjelasan terhadap perkara tersebut..


Hah..tu maksdnye...pehh entah paham tak korang..

Cite balik sal pensyarah tersebut..
Aku doakan anak2 die akan dapat guru yang penuh integriti sebab dia penuh integriti dalam menguruskan bilik peperiksaan tadi..

Notamulut : penuhkah aku dengan ilmu keguruan?


Tiada ulasan: