Rabu, November 26

Menu labu masak lemak


Selamat tengahari..

Kepada ibu2 yang tengah masak tu, teruskan usaha !

Haha, lauk labu masak lemak ni merupakan kli pertama aku masak

Berbekalkan resipi daripada encik google

Berbekalkan buah labu yang akk aku beli dari pasar 

Labu tu labu manis kot...sedap giler

Dan masa kupik memang aku lemah sebab keras

Tak tahulah cara betulnye kan

Sebab tangan aku pasti melecet sikit lepas selesai kupik

Rempah2 yang nak diguna pula biase je dan mudah bagi aku

( sobab eh, semua ada dah dalam peti ais hehe )

Cuti2 habis belajar ni memang aku cuba untuk kerapkan masak

( yolah den kan pempuan )

Nak buat camne, nak jadik isteri orang sekrang kenalah pandai masak kan...

Cantik luar dalam, cantik budi pekerti dan semuanya lahh

( adoii spe bling kasut kat aku ni, yolah2.. terus pada tajuk )


Nah, hasilnyaa :




Dalam gambar ada 3 lauk, tapi aku nak fokus pada labu masak lemak

Bahan-bahannya :

● separuh labu dari sebiji

● satu ulas bawang besar

● satu biji lada besar merah

● satu batang serai ditumbuk hujungnya

● ikan bilis agak2 2 atau 3 sudu yang ditumbuk kasar

● 2 cawan santan, satu pekat satu cair

● perasa : garam


Cara membuatnya sangat senang :

1. Masukkan labu yang telah dipotong segi empat, rempah2 yang dah ditumbuk, batang srai ke dalam periuk. Masukkan air sehingga tenggelam labu. Rebus sampai korang cucuk labu tu dah jdik agak2 lembut.

2. Kemudian, labu dah hampir2 lembut, masukkan santan tersebut dan buh perasa mengikut rasa lidah korang. ( kelemahan aku x pandai merasa kahkahh jadi rasa ikut nasib )

3. Biarkan mendidih, dan siap2..


Untuk orang dewasa, bolehlah buh cili api sikit ke atau lada lebih sikit untuk ada rasa pedas, lau untuk anak2 punya kuah, elakkan la eh..



Notamulut : tak sabar pula nak dapur sendiri huhu



Tiada ulasan: