Jumaat, November 14

SIKAP GENERASI 'JUNIOR' SEKARANG

Assalamualaikum..
Di pagi hari yang mulia ini, saya dengan penuh takzim
Ingin mengucapkan selamat hari raya aidil...(selipar di muka)

Siapalah gerangan yang melalut di atas hehe

Saat ini dan ketika ini aku nak kongsi sikit
Pengalaman menjadi budak junior
Aku kenal perkataan junior masa aku sekolah berasrama di PD
(Jauh dari rumah aku dan banyak pengalaman aku dpt )

Masa tu beb..aku kena pakai name tag guna manilakad besar
Siap gantung dekat leher pakai tali rapia
Habis sahaja waktu sekolah kena gantung
Kalau rosak dan koyak kena denda dan ada hukuman
Alhamdulilah waktu tu aku menjaga dengan baik 

Pastu..lalu je sebelah senior tunduk je
Tunduk macam cium lantai bak ang
Bagi salam perlahan je..haha
Kalau lalu sebelah senior lelaki..tunduk jalan sampai nak langgar tiang ( bongok btul gua )

Selepas tu..aku kena gak mintak tandatangan setiap senior
Siap nama penuh diorang..nak dapat benda tu
Kena buat segala apa yang disuruhnya
Menyanyi ke..cium dinding ker..ape jelah

Haha..macam2 pengalaman aku..

Malangnya tu dulu..waktu aku sekolah menengah..
Sekarang ni aku belajar tinggi..dapat junior
Melambak2 junior bawahan aku
Tapi semua...hmmmm dipendekkan cerita:

Sifat2 junior sekarang :

● berjalan sebelah x tegur..apatah lg senyum

● lebih layan gadget masing2

● kalau ade dengan geng..boleh die pandang kte cam taiko dan kutuk2 pulak

● kalau ade benda nak mintak tolong..merayu..bila dah hbis x kenal

● x sdr diri tu junior..hidup macam die yang tua..x hormat

Adakah sebab terjadi benda ni kerana :

● dunia makin maju dengan teknologi

● tiada lagi sifat kesantunan dan nak bertegur

● tak perlu hormat orang tua sebab mak bapa layan macam member baik

Aku pon x tahu lah skang ni..zaman sekarang
Sebab dan musabab aku tak tahu kenapa..tetapi 

Aku risaukan apa yang akan terjadi pada anak2 dan cucuku nanti
( pehhhh..dasyat pemikiran aku skang ni)

Tapi bukan semua junior macam tu..segelintir sahaja..
Dari segelintir kita kena bendung..

( layak tak aku jdik wakil pelajar? Kahkah )


Notamulut : menghabiskan sisa2 akhir sebagai pelajar tahun akhir!

Tiada ulasan: