Sabtu, November 22

WAJAR KER GAJI ORANG GAJI MAHAL?


Apa?
Mahalnye 700 ringgit satu bulan?
Kemain mintak gaji mahal2, bukan buat apa pon
Kemas umah jer bukan suh masakker jaga anak ker

Jadi, wajarke bayar gaji mahal pada orang gaji?

Gaji mahal tu maksdnye lebih tinggi gaji dari biase
( puihh definisi apalah aku bagi ni )

Orang gaji tu pula pelbagai
Ada orang indonesia, melayu, filphine, apa2 jalah
Setakat yang aku nampak macam tu jelah ade

Sebab aku takdelah pengalaman menggaji orang gaji ni

Ni pon baru tunggu nak posting hehe

Baik, bagi aku memang WAJAR kalau orang gji tersebut buat dengan betul.

Betul dari segi skop kerja, kekemasan kerja, kesanggupan bekerja, keihklasan hati bekerja..

Hah, tudiaaaa kemain banyak aku habaq
( aikk asal pening lak ni, rindu kawan2 )

Aku akan jelaskan satu2 mengapa dari aspek betul aku tu



1.Skop kerja :
  Orang gaji tersebut kenalah tau bahawa kerjanya adalah mengemas rumah. Contohnya seperti menyapu, membasuh baju, membasuh pinggan dan sebagainya janji yang mengemas rumah. Janganlah buat kerja mengurat suami tuan, bergosip dengan jiran atau menggoda anak2 tuan rumah. ( kalau orang gaji korang camtu, baik pecat tanpa bayaran dan baik korang sendiri kemas umah )

2.Kekemasan kerja :
  Baik, duit gaji yang diminta tu kenalah berbaloi dari segi hasilnya ye tak? Maksudnya, bila orang gaji korang mengemas tengoklah hasilnya. Kalau die main nyorok je brg bersepah dalam almari ke, bawah sofa ke..puihhh kan ajo..mintak mahal tapi buat kerja nak taknak.. ( lau camtu kemas..baik korang gajikan aku hehe )

3.Kesanggupan bekerja :
  Selalunya tuan yang menggaji selalunya sibuk bekerja dan sebab tu perlukan orang untuk mengemas rumah. Tetapi ada juga tuan yang terlebih duit dan layak untuk menggaji. Jadi, orang gaji di rumah tersebut juga dianggap sebagai orang yang diperlukan sekiranya kecemasan. Contoh, bila tiba2 tuan rumah tengah masak dan tiba2 gas habis. Jadi die minta tolong orang gaji untuk angkat tong kosong ke hdpan rumah untuk die bawak pergi ke kedai. Sekiranya orang gaji tersebut menjawab ini bukan kerja saya, tu petanda x dapat gaji mahal. 

4. Keihlasan hati :
   Bapak aku sellu risau kalau akak aku mula dapat orang gaji baru sebab dia tak percaya. Orang tua memang camtu sukar percaya sebab die x kenal orang tersebut dan orang tu juga baru mula kerja. Bagi aku, siapa tuan rumah yang berjaya mendapatkan orang gaji yang baik, korang sangat beruntung dan hargailah juga diorg dengan belikan baju ke kdang2..ikut kemampuan. Orang gaji tersebut mestilah jaga aib keluarga tempat bekerja dan tidak cakap belakang.

Haraplah nanti aku dapat mengemaskan sendiri rumah aku dengan baik dan menyenangkan hati bakal suamiku haha

Notamulut : bru siap kemas umah akk aku yg mlas sebab sibuk dan anak tengah membuas..aku dikira bibik ker ?

Tiada ulasan: